• ERASMUS+ PROJEKTTALÁLKOZÓ A LENGYELORSZÁGI TYCHYBEN

A Nagyboldogasszony Egyházi Iskolaközpont Erasmus+ diákjai és tanárai 2022. május 10-15. között részt vettek a „Climate And Threats on Cultural Heritage” elnevezésű Erasmus+ projektünk 3. nemzetközi projekttalálkozóján a lengyelországi Tychyben.

1-2. NAP

Erasmus+ projekttalálkozónk első napján ellátogattunk lengyel testvériskolánkba, ahol a helyi szokáshoz híven kenyérrel és sóval fogadtak bennünket hagyományos nemzeti ruhába öltözött vendéglátóink. Szívélyes fogadás keretén belül üdvözölte az intézmény igazgatónője az Erasmus+ delegációkat, majd az iskola tánccsoportja népviseletbe öltözve bemutatta a hagyományos lengyel táncot, a polonézt. Ezután a sporté volt a főszerep, nemzetközi csapatokba osztva diákjaink fociztak, kosaraztak és röplabdáztak a lengyel vendéglátó diákokkal. Ezután megtekintettük az iskola büszkeségét, a rendezett, gondosan megtervezett tankertet, amely a lengyel diákok keze munkáját dicséri. Partneriskolánk a hidegháború időszakában, a 70-es években épült, ezért az épület alatt végighúzódik egy hatalmas területű óvóhely, amely jelenleg a 2. világháború eseményeit bemutató múzeumként működik. A gazdag gyűjteményhez rengeteg tárgy, fegyver és egyenruha tartozik, egy érdekes film pedig bemutatja Lengyelország történelmét az 1939- es német elfoglalásától kezdve a kommunizmus bukásáig. A múzeumban az iskola igazgatóhelyettese vezetett minket végig, miközben rengeteg érdekességet mesélt Lengyelország német-orosz megszállásával kapcsolatban. A kiadós ebéd után ellátogattunk egy hagyományos lengyel farmra, ahol a régi paraszti életmóddal ismerkedtünk humoros előadónk segítségével. Munka akadt bőven, a ház asszonyától megtanultuk, hogyan kell vajat köpülni, túrót készíteni és hagyományos lengyel laposkenyeret sütni. A rengeteg teendő végeztével munkánk gyümölcseként elfogyasztottuk a saját magunk sütötte kenyerünket az általunk köpült vajjal és mézzel. Ezután teli hassal igyekeztünk leadni a felszedett kilókat, a rögtönzött tanár-diák foci pedig nagy sikert aratott. A jó hangulatú estet tábortűzzel zártuk, majd visszaindultunk partnervárosunkba, Tychybe. A nap fergeteges hangulatú körhintázással zárult, majd az éjszakába nyúló nemzetközi szobabulik koptatták a felügyelő tanárok fáradtságküszöbét.:-) Szerencsére éjfélre minden szoba elcsendesedett, hogy a társaság erőt gyűjtsön a holnapi bányalátogatáshoz..

Projekttalálkozónk 2.napján Szilézia egyik leghíresebb bányavárosába, Zabrzébe indultunk, ahol a bányalátogatás keretén belül leereszkedtünk a 320 méter mélyen található tárnába, és megismerkedtünk a sziléziai szénbányászat múltjával. Szuvenírként még szenet is fejthettünk magunknak. Ebéd után a botanikus kertben projektfoglalkozásra került sor, melynek keretén a nemzetközi csapatokba osztott diákok térkép segítségével próbálták megoldani a projektfeladatokat. Az estét egy közös vacsorával zártuk, ahol már szinte csak angol csevegést lehetett hallani a diákok asztala felől, annyira "összemelegedtek" diákjaink. Még csak két nap telt el a projekttalálkozóból, de már eddig is rengeteg élményben volt részünk, és a java még csak ezután következik

3. NAP

Erasmus+ projekttalálkozónk 3. napján az Ojcówi Nemzeti Parkba utaztunk, ahol magával ragadott bennünket az érintetlen természet szépsége, idegenvezetőnk pedig rengeteg érdekességet mesélt a parkban élő állat- és növényvilágról. Barlangban is jártunk, az ojcówi kastélyt is megnéztük, majd a hosszú túra végén a parkban található szabadtéri étteremben elfogyasztottuk hagyományos lengyel ebédünket. A Tychybe vezető úton megálltunk még a Błędówi sivatagban, amely kétségkívül az egyik legérdekesebb természeti képződmény Lengyelországban. „Lengyel Szaharának” is nevezik, mivel ez a legnagyobb sivatag a kontinensünkön.

A közös vacsora után szabadprogram következett, majd a spanyol diákokkal kimentünk szórakozni a városi vidámparkba, ahol mindenki kedvére körhintázhatott (és sikoltozhatott)…Ez volt az est fénypontja, majd (szerencsére) a diákokon a fáradtság jelei mutatkoztak, így  lassan mindenki nyugovóra tért.

4. NAP

Erasmus+ projekttalálkozónk 4.napján rendkívül gazdag program várt ránk. Reggeli után a pszczynai vadasparkban jártunk, amely Közép-Európa legnagyobb bivalyrezervátuma. A parkhoz tartozó skanzenben idegenvezetőnk sok érdekességet mesélt a sziléziai vidéki életről. Ebéd után a festői hangulatú kisváros, Pszczyna felé vettük az irányt, ahol a kastély megtekintése után kicsit megpihentünk és fagyiztunk a német hangulatú városka főterén. Késő délután Auschwitz-Birkenau haláltáborait néztük meg kívülről, döbbenetes látványban volt részünk, ahogy a haláltábor fő kapuján áthaladó sínek a végtelenségbe veszve emlékeztettek arra, hogy sok ember számára ez az utolsó állomás volt. Projekttalálkozónk utolsó estéjén sor került az ünnepi vacsorával egybekötött oklevélátadásra, majd a búcsúest fergeteges táncmulatsággal zárult. Nagy köszönettel tartozunk az Európai Uniónak, amely lehetővé teszi, hogy diákjaink és tanáraink világot lássanak. FOLYT. KÖV. október 9-14. között GÚTÁN, ahol nagy szeretettel várjuk majd lengyel, szerb, olasz, török és spanyol barátainkat.

A résztvevő diákok rengeteget tanultak a nemzetközi projekt során, nemcsak angoltudásunk, hanem történelmi és kultúrtörténeti ismereteink is bővültek, de ami a legfontosabb, életreszóló barátságokat kötöttek. Az Erasmus+ projektnek köszönhetően kinyílt előttük a világ, más országokból érkező és más kultúrkörhöz tartozó diákokkal találkozhattak, s ezáltal nyitottabbak lettek más nemzetek és kultúrák iránt. Tudatosították, mekkora a felelősségünk abban, hogy a jövő generációjaként megőrizzék a békét Európában.

• Kontakty

• Cirkevná spojená škola Panny Márie
      • riaditeľstvo / igazgatóság +421 911 809 018 ekonomické oddelenie +421 911 795 329 vedúca školskej jedálne +421 911 806 983