• PROJEKTTALÁLKOZÓ SPANYOLORSZÁGBAN

Iskolánk Erasmus+ diákjai és tanárai 2023. május 7-12. között részt vettek a „Climate And Threats on Cultural Heritage” elnevezésű Erasmus+ projektünk VI. nemzetközi projekttalálkozóján a spanyolországi Alfaróban.

1. NAP

Projekttalálkozónk első "munkanapja" rendkívül tevékenyen indult. A délelőtt folyamán ellátogattunk a több mint száz éves múltra visszatekintő spanyol partneriskolánkba, az alfarói La Salle-El Pillar egyházi iskolaközpontba, amelyben kb. 350 diák tanul. Az óvodából, nyolcéves alapiskolából és középiskolából álló intézmény a La Salle iskolahálózathoz tartozik, amelynek világszerte vannak iskolái.

Az ünnepélyes megnyitó keretén belül az iskola igazgatónője és az Erasmus+ projekt spanyol koordinátora, Ruben Bermejo köszöntötte a nemzetközi delegációkat. A szívélyes üdvözlés után a spanyol diákok tartottak rövid előadást városukról, Alfaróról és iskolájukról, majd körbevezettek bennünket az iskolaépületben.  Rögtön feltűnt számunkra, hogy a spanyol diákok egyforma iskolai uniformist viselnek, hogy ezzel is jelezzék összetartozásukat.

A bevezető ismerkedési játékok és a megvendégelés után Alfaro polgármestere fogadta a nemzetközi Erasmus+ delegációkat a városházán, ahol sok érdekességet megtudtunk a majdnem 10.000 lelket számláló Alfaro történelméről és jelenéről.  Igazi spanyol specialitásokkal is megvendégeltek bennünket, és még ajándékot is kaptunk!

Ezután ellátogattunk a Graccurris Múzeumba, amely a mai Alfaro területén fekvő egykori római város, Graccurris történetét mutatja be gazdag kiállítási anyaggal. Alfaro környéke az Ebro és Alhama folyók közelsége miatt fontos stratégiai központja volt a Római Birodalomnak, Tiberius Sempronius Gracchus Kr. e. 179-ben alapította meg a várost, melyet róla neveztek el Graccurrisnak.

A bőséges ebéd és a sok kultúra után egy kis projektmunka következett: diákjaink projektfoglalkozások keretén belül nemzetközi csapatokban posztert készítettek az energiaspórolás lehetséges módjairól és a megújuló energiaforrásokról.

Ennyi aktivitás után nem gondoltuk, hogy a nap fénypontja még hátravan! Késő délután ellátogattunk a San Miguel – székesegyházba, amely impozáns méreteivel magában is építészeti műremek, viszont a látvány, amely elénk tárult, lélegzetelállító volt! A templom tetején kb. 100 fészekben több száz gólya fészkelt, ugyanis itt található Európa egyik legnagyobb gólyakolóniája. Megtudtuk, hogy egy gólyafészek 400 kilót is nyomhat, ezért a fészkeket magasba emelkedő vaskosarakra erősítették, hogy nem omoljon be a templom teteje a rengeteg fészektől.

Vacsora előtt még ellátogattunk az Alfarótól két kilométerre fekvő régészeti lelőhelyen, ahol megtekintettük az ókori római város, Graccurris romjait.

A rengeteg gyaloglás után az est fénypontja a méltán megérdemelt vacsora volt. Igazi spanyol specialitást kóstolhattunk: a nyúlhússal, tenger gyümölcseivel és zöldségekkel elkészített rizses paella nemcsak ízével, de látványával is elvarázsolt bennünket. A vacsora után diákjaink végre szabadon szórakozhattak a szálloda közös helyiségében, a rég nem látott barátok újra örülhettek egymásnak, a „newcomer” diákoknak pedig lehetőségük nyílt az ismerkedésre a nyelvek és kultúrák kavalkádjában. Az éjszakai „szobabuliknak” a fáradt kísérő tanárok vetettek véget, takarodót fújtak, hogy pár órás alvás után másnap mindenki újult erővel vághasson neki a izgalmas programnak!

FOLYT.KÖV.!

2. NAP

Projekttalálkozónk 2. napján bejártuk Észak-Spanyolország leghíresebb borvidékét, La Rioja régióját, ahol az üdén zöld dombok, a végtelenségbe nyúló szőlőhegyek és az olajfa - ültetvények idilli összképet nyújtanak.  Első utunk a „La Grajera” borászatba vezetett, ahol a szőlőhegyen tett séta után betekintést nyertünk a szőlőtermesztés és a borkészítés rejtelmeibe. Ellátogattunk a központ olívaolaj-sajtoló manufaktúrájába is, ahol sok érdekességet tudtunk meg az olívaolaj-készítés mechanizmusáról.

A Baszkföld szélén elterülő La Rioja régió központjába, Logroñóba is ellátogattunk, amelyen keresztülhalad a Santiago de Compostelába tartó ősrégi Szent Jakab-zarándokút.

Ebéd után nem mindennapi vidékre vezetett utunk: a félsivatagos jellegű Bardenas Reales Természeti Parkba indultunk, amely különleges természeti képződményeivel, a Grand Canyonra emlékeztető környezetével igazi vadnyugati  tájra emlékeztetett, így nem véletlen, hogy számos festő és író ebből a természeti csodából merített ihletet. Az erózió a márgából, homokkőből és agyagból álló felszínt szeszélyes alakzatokká formálta.  A piramisszerű homokkő dombok - az ún. cabezók - a ritka növényzetű, sivatagos területen nem mindennapi látványt nyújtanak. A Bardenasban sétálva úgy éreztük magunkat, mintha a Star Wars buckalakó vidékén járnánk.

A kiadós vacsora után mindenkinek lehetősége nyílt a kötetlen szórakozásra, diákjaink bátran szóba elegyedtek külföldi kortársaikkal, vidám nevetés és angol szófoszlányok hallatszódtak a diákok asztalaitól. Spanyol tanárkollégáink életöröme, lelkesedése és végtelen vendégszeretete lehengerlő, elmondhatjuk, hogy már kirándulásunk másnapján teljesen magával ragadott bennünket a könnyed spanyol életérzés!

FOLYT.KÖV.!

3. NAP

Projekttalálkozónk 3. napján egész napos kirándulásra indultunk az Ebro folyó partján fekvő Zaragozába, Aragónia fővárosába, amelyet Augustus császárról neveztek el (Caesaraugusta). Idegenvezetőnk segítségével megismerkedtünk a mór emlékekben gazdag város történelmével és látnivalóival. Megtudtuk, hogy a város helyén valaha római katonai erődítmény állt, majd a Córdobai Emírséghez tartozott, és fokozatosan a legnagyobb arab várossá vált az Ibériai -félsziget északi részén. Az aragóniaiak 1118-ban foglalták el a várost és megtették királyságuk fővárosává.

Utunk első állomásaként ellátogattunk a zaragózai dómba, majd a város leghíresebb épületét, az Oszlopos Miasszonyunk-katedrálist (Basilica de Nuestra Señora del Pilar) tekintettük meg, amelyhez egy kora keresztény legenda fűződik. A történet szerint Szűz Mária egy oszlopon állva jelent meg Szent Jakabnak az 1. században, s a jelenés helyén Szűz Mária tiszteletére épült a katedrális a 17-18. században. A templom különlegessége, hogy freskóinak egy részét Goya festette.

Kicsit távolabb érve az Óvárostól meglátogattuk az Aljafería-palotát, amely a granadai Alhambra után a spanyolországi iszlám építészet legszebb darabja. Egykor Izabella királyné és Ferdinánd király otthona volt, jelenleg az aragóniai parlament ülésezik az épületben. Érdekessége, hogy a palota volt a helyszíne Verdi Trubadúrjának.

A sok kulturális élmény után korgó gyomorral ültünk be a hangulatos ‘El Rincón del Viajero’ étterembe, ahol a kiadós ebéd újra feltöltötte energiakészletünket, amelyre még bőven szükségünk volt a nap folyamán. Ebéd után a román kori múzeum rendkívül gazdag régészeti gyűjteményét tekintettük meg, amely bemutatja Zaragoza történelmét a római császárság korában. A múzeumhoz négy kültéri helyszín is tartozik: a fórum, a színház, a fürdő és a kikötő, melyek mind a valamikori virágzó város, „Caesaraugusta” gazdagságáról tanúskodnak.

Napunkat stílusosan Cézár salátával zártuk a szálloda éttermében, majd a társaság fáradtan elvonult pihenni a megerőltető, de élményekben gazdag nap után.

FOLYT.KÖV.!

4. NAP

Projekttalálkozónk 4. napját a Contrebia Leukade Látogatóközpontban kezdtük, amely az itt élő kelta és ibériai népek keveredéséből létrejött népcsoport, a keltibérek történetét mutatja be számtalan régészeti lelettel, 3D-s modellel és interaktív játékkal szemléltetve.  A virtuálisan újrateremtett keltibériai város a múzeum öt kiállítótermében elevenedik meg, bemutatva a város építészetét, történelmi fejlődését és az emberek mindennapjait. A múzeumlátogatás után idegenvezetőnkkel körbejártuk a központhoz tartozó hatalmas régészeti lelőhelyet a város romjaival.

Ebéd után zöld projekttémánkhoz kapcsolódva ellátogattunk a La Rioja régió legnagyobb természeti övezetébe, a Los Sotos rezervátumba, ahol a szabadon kanyargó Ebro folyó kisebb szigeteket hoz létre, amelyek költőhelyül szolgálnak az itt élő madarak számára. A vizes élőhelyet benépesítő fajok közül kiemelkedik a fehér gólya, amelyből több száz példányt is láthattunk. A madárcsicsergéstől hangos nyugtató környezetből továbbindultunk egy agroközpontba, amely az állat- és növénytermesztés során környezettudatos módszereket alkalmaz.

Napunk ezután egy igazán különleges programmal folytatódott: ellátogattunk az alfarói bikaviadalok helyszínére, az arénába, ahol bikákkal nem találkoztunk, viszont a hely hangulata teljesen magával ragadott bennünket. Spanyolország ezen részén igazán népszerűek voltak a bikaviadalok, a híres bikafuttatás is a közeli Pamplonában zajlik.

Szállodába érkezésünk után kaptunk egy kis időt arra, hogy felkészüljünk a búcsúvacsorával egybekötött záróceremóniára, melynek során megkaptuk az Erasmus+ okleveleinket. Házigazdáink óriási Erasmus+ tortával leptek meg bennünket. Hatalmas köszönet illeti a spanyol partneriskolát és főként Ruben Bermejo projektkoordinátort, aki megszervezte ezt a nagyszerű projekttalálkozót, leste minden kívánságunkat, és azon munkálkodott, hogy jól érezzük magunkat Spanyolországban. A spanyol testvériskola igazgatója, tanári kara, diákjai hatalmas vendégszeretettel vettek körül bennünket, elkísértek a kirándulásokra és estéiket is velünk töltötték. A hét végére az angol mellett spanyol nyelvtudásunk is fejlődött, és rengeteg új barátsággal a szívünkben tértünk haza. Tanárként már most hiányoznak a kollégáink, akikkel a projekt három éve alatt szorosan együttműködtünk, kirándultunk, s a vidám hangulatú szakmai beszélgetéseknek köszönhetően rengeteg ötlettel gazdagodtunk, de elsősorban BARÁTOK lettünk!  Nagy köszönettel tartozunk az Európai Uniónak, amely lehetővé tette, hogy az Erasmus+ program keretén belül diákjaink és tanáraink ismét világot láthattak! Adios España!

• Kontakty

• Cirkevná spojená škola Panny Márie
      • riaditeľstvo / igazgatóság +421 911 809 018 ekonomické oddelenie +421 911 795 329 vedúca školskej jedálne +421 911 806 983