• ERASMUS+ PROJEKTTALÁLKOZÓ AZ OLASZORSZÁGI MASSAFRÁBAN

A Nagyboldogasszony Egyházi Iskolaközpont Erasmus+ diákjai és tanárai 2022. március 20-25. között részt vettek a „Climate And Threats on Cultural Heritage” elnevezésű Erasmus+ projektünk 2. nemzetközi találkozóján a dél-olaszországi Massafrában.

1-2. NAP

Projekttalálkozónk első "munkanapja" rendkívül tevékenyen indult. A délelőtt folyamán ellátogattunk olasz partneriskolánkba, a De Amicis-Manzoni iskolaközpontba, ahol az ünnepélyes megnyitó keretén belül az iskola igazgatónője, a város polgármestere és a projekt olasz koordinátora köszöntötte a nemzetközi delegációkat. Az olasz partneriskola diákjai és tanári kara igazán kitettek magukért: a tanári zenekar olasz slágerekkel, a helyi viseletbe öltözött diákok pedig táncos produkcióval köszöntöttek bennünket. Az olasz életöröm bennünket is gyorsan hatalmába kerített, együtt énekeltük a „Volare cantare” című slágert vendéglátóinkkal. A dallamos olasz himnusz alatt az olasz diákok majdnem táncra perdültek, olyan vidám, életörömmel teli szerzeményről van szó. A műsorból nem maradhattak ki az olasz slágerek, mint a „Lasciate mi cantare”, „O sole mio” és még folyathatnánk...Azaz folytajuk is, mert egész nagy ezeket dúdolgatjuk, úgy a fülünkbe másztak a híres dallamok! A diákok zenés-táncos műsoruk keretén belül eltáncolták a hagyományos olasz táncot, a tarantellát. Ez a helyi táncfajta nevét a szilajságáról kapta, amelyet a babona valaha a Földközi-tenger melléki tarantella pók csípésének tulajdonított.

A megnyitó után az olasz partnerdiákok mutatták be kisebb csoportokban iskolájukat, amely iskolaközpontunkhoz hasonlóan óvodából, alsó és felső tagozatból áll. Végigjártuk az egész iskolakomplexum minden szegletét, miközben ámultunk és bámultunk a jól felszerelt zene- és rajzterem láttán. Ezután diákjaink három csoportba osztva röplabdáztak, kézműveskedtek és közösen prezentációkat készítettek az informatika szaktanteremben az olasz tanárok vezetésével. Az ebéd mi lett volna más, mint pizza...tíz méteres asztalon tálalva!

Délután városnéző körútra indultunk, ahol idegenvezetőnk segítségével megismerkedtünk a 30.000 lakosú Massafra történelmével és látnivalóival. Massafra hangulatos kisváros Puglia megyében eredeti középkori óvárossal. Az óvárost átszelő híd alatti szurdokban terül el a Gravina di San Marco, amely egy meredek szurdokvölgy számos barlanggal, melyek a középkor során lakóházként szolgáltak. Vezetőnkkel meglátogattuk ezeket a barlanglakásokat, miközben rengeteget mesélt az itt élő emberek mindennapjairól. A klasszicista stílusú dóm, a város fölé magasodó vár rendkívül impozáns látványt nyújt, a labirintusszerű kis utcák pedig nagy kihívást jelentenek nemcsak nekünk, hanem a helyieknek is. Jelentjük, már sikerült többször eltévednünk, de egyelőre megvagyunk...

A városnézés után következett a megérdemelt vacsora a Hamburgeria Steak house-ban, ahol mindenkinek lehetősége nyílt az ismerkedésre. Olasz vendéglátó diákjaink bátran megtették az első lépéseket, lelkesedésük, életörömük és vendégszeretetük lehengerlő!

3. NAP

Projekttalálkozónk 3. napján Puglia egyik leghíresebb települése, Alberobello felé vettük az irányt, ahol bejártuk a mesébe illő, tornyos házikókból álló trullófalucskát, amely 1996-tól az UNESCO világörökség része. A trullók négyszög vagy kör alapú csúcsos építmények, melyek különlegessége, hogy csak kőből épültek, semmilyen tartóelem vagy kötőanyag nem tartja össze a köveket. A kb. 1500 trullóból álló falucskában máig laknak, nagy részükben azonban szuvenírboltok foglalnak helyet. A dimbes-dombos település hangulatos, macskaköves utcácskáin úgy éreztük magunkat, mintha a Gyűrűk ura című film egyik hobbitfalujába csöppentünk volna!

Hagyományos pugliai ebédünket egy trullóvendéglőben fogyasztottuk el, ahol egymás után halmozták el az asztalt finomabbnál finomabb fogásokkal. Azt viszont elmondhatjuk, hogy a nyerő fogás mindenkinél a mézes ricottából és mozarellából álló sajttál volt.

A kiadós ebéd után elérkezett a várva várt pillanat, az Adriai – tenger egyik gyöngyszemének számító Poglianóba utaztunk, ahol a mészkőből álló partvidéket évezredek óta mossa az Adria, így látványos, tagolt partvidéket alakított ki a hullámzás a jól formálható világos sziklákból. Polignano a Mare tündéri települése egy ilyen szikla tetejére épült - a meredek partfal drámai látványát még mélyen a házak alá benyúló barlangok is fokozzák. A tenger látványával nem bírtunk betelni, a hosszú tengerparti promenádon sétálva - miközben majd elfújt bennünket a szél - hatalmába kerített bennünket a mediterrán életérzés. Kihagyhatatlan volt a fagyizás a hatalmas szélben és az – enyhén szólva – hideg időben, de megérte!

A nap egyik fénypontja a vacsorával egybekötött, fergeteges táncos est volt, melynek keretén belül felcsendültek a híres olasz dallamok, és mindenkinek lehetősége nyílt az ismerkedésre táncos formában is, ha esetleg szavakkal nem ment volna eddig...

4. NAP

Projekttalálkozónk 4. napján Olaszország két gyöngyszemébe, Otrantóba és Leccébe kirándultunk. A buszút remek hangulatban telt, mint kiderült, az olasz buszok kis kivetítővel vannak felszerelve, hogy az utasok rögtönzött karaoke party keretén belül énekelhessék a híres olasz dallamokat. Otranto Olaszország legkeletibb pontja, türkizkék tengerpartjával, görögös hangulatú utcácskáival méltán tartozik a legszebb dél-olasz városok közé.

A tengerparti séta és a dómban tett látogatás után megnéztük a város híres erődjét, az aragóniai kastélyt is. Lecce városát Dél- Olaszország Firenzéjének is nevezik, hírnevét ámulatba ejtő barokk épületeinek köszönheti. A "leccei barokk" stílusában épült templomok mellett külön figyelmet érdemelt a város közepén elhelyezkedő amfiteátrum, amely a Római Birodalom idején gladiátori játékok színhelyéül is szolgált. Gyönyörű épületek ide vagy oda, bennünket elvarázsolt a város központjában található hatalmas cukrászda is szemet gyönyörködtető édességeivel.

Az esti program igazán egyedülálló volt, diákjaink olasz vendégcsaládoknál töltötték az estét, így kiváló lehetőség adódott arra, hogy testközelből megismerkedjenek az olasz családok mindennapjaival. Volt minden: pizza, karaoke, Just Dance...DOLCE VITA!

5. NAP

Erasmus+ projekttalálkozónk utolsó napján Tarantóba, az ókori Magna Grecia tartomány fővárosába kirándultunk. Rendkívül tartalmas programban volt részünk, ez a nap megkoronázása volt az egész projekthétnek. A délelőtti program Erasmus+ projektünk témájához kapocsolódott, a tarantói Jonian tengerkutató intézet munkatársaival a fedélzeten kihajóztunk a tengerre, és a kétórás hajóút során megnéztük a Taranto közelében lévő érintetlen madárrezervátumokat, amelyek a kormoránok és sirályok költőhelyei.

A Jonian tengerkutató intézet munkatársai sokat meséltek arról, milyen hatása van a klímaváltozásnak a tenger élővilágára. Az egyik legérdekesebb megállóhely egy Napóleon korabeli erőd volt, ahol már csoportokban gyülekeztek a délről visszatérő madarak. Miután mindenki elkészítette a Titanic remake videóját a fedélzeten, fókákhoz hasonlóan süttettük magunkat a fedélzeten. Rengeteg teherhajó, halászhajó úszott az Adriai-tengeren, a sok jacht egyelőre a kikötőben pihente téli álmát. Az embert melengető napocska viszont már jelezte a tavasz - la primavera érkezését. A hajóút után ellátogattunk a Jonian tengerkutató intézetbe, ahol három csoportba osztva bejártuk a hipermodernül felszerelt központ termeit vezetőink segítségével. A legérdekesebb állomás a virtuális valóságba tett tengeri merülés volt, melynek során elhagyatott hajóroncs körül úszkáltunk bálnákkal és egyéb tengeri élőlénnyekkel körülvéve. Meghallgattuk a bálnák és delfinek hangját, kisfilmet néztünk a bálnák érdekes világáról. Luigi bácsi sarki pizzázójában elfogyasztottuk életünk legfinomabb pizzáját, majd ettünk egy búcsúfagyit is a gelateriában (2-3 euró/gombóc...). Délután a régészeti múzeum gazdag antik gyűjteményét tekintettük meg, amely biztosan egyedülálló lehet, mivel 2-3 morcosan pislogó teremőr őrizte a kiváló állapotban lévő görög-római leleteket. Massafrába érkezésünk után kaptunk egy kis időt arra, hogy felkészüljünk a búcsúvacsorával egybekötött záróceremóniára, melynek során megkaptuk az Erasmus+ okleveleinket. Házigazdáink óriási Erasmus+ tortával leptek meg bennünket. Hatalmas köszönet illeti az olasz partneriskolát és főként Grazia Orlando projektkoordinátort, aki megszervezte ezt a nagyszerű projekttalálkozót, leste minden kívánságunkat, és azon munkálkodott, hogy jól érezzük magunkat Olaszországban. Az olasz testvériskola igazgatónője, tanári kara, diákjai hatalmas vendégszeretettel vettek körül bennünket, elkísértek a kirándulásokra és estéiket is velünk töltötték. Az olasz szülők vállalták a vendégdiákok szállítását a távolabbi éttermekbe, diákjainkat fogadták otthonaikban, valamint finomabbnál finomabb falatokat készítettek számunkra. A hét végére olasz nyelvtudásunk is fejlődött a sok karaoke partynak köszönhetően, a csapatunkat Bariba szállító bácsival már egész jól elbeszélgettünk olaszul. Nagy köszönettel tartozunk az Európai Uniónak, amely lehetővé teszi, hogy az Erasmus+ program keretén belül diákjaink és tanáraink világot lássanak! Arrivederci Italia!

• Kontakty

• Cirkevná spojená škola Panny Márie
      • riaditeľstvo / igazgatóság +421 911 809 018 ekonomické oddelenie +421 911 795 329 vedúca školskej jedálne +421 911 806 983